Geçmişin İzinde / Yerleştirme
Seni biraz tanıyabilir miyiz? Okyanus Çağrı Çamcı kimdir? Bu aralar neler yapıyorsun?
Merhaba, ben Okyanus. Dokuz Eylül Üniversitesi Resim Bölümü mezunuyum. Yine aynı üniversitede Sanat ve Tasarım Anasanat dalında yüksek lisans tez aşamasındayım. Üretimlerimde hak temelli çalışmaya öncelik veriyorum. Sanatçı kimliğimin yanı sıra kendimi aktivist olarak tanımlıyorum. Direniş hikayelerinden ilham alıyorum. Araştırma pratiğimde önemli bir yer teşkil ediyor. Bu aralar sosyolojik ve psikolojik işlere yöneldiğim bir süreçteyim. Resim yapmayı temel pratiğime sokmuş olsam da malzemenin sabitliğinden çok, süreç içerisinde değişkenliğine önem veriyorum. Bu yüzden resim, performans ve edebiyat etrafında dolanan işlerim var. Üretimimle söz söyleyebileceğim sergilerde yer almaya özen gösteriyor, dayanışmayı önemsiyorum.
Bir yandan sanat çalışanı olmak da ilgimi çekiyor. Bu yüzden yarı zamanlı,
BAYETAV Sanat’ta sergi görevlisi ve içerik üreticisi olarak çalışıyorum.
Sergi kurgulamanın potansiyeli beni heyecanlandırıyor.
GSF 2024 döneminde üretimler “merak” temasında yapılıyor. Projenin tema
ile ilişkisinden bahseder misin ve sende uyandırdığı fikirlerden
bahseder misin?
Geçmişten bugüne üretim biçimimi düşündüğümde ‘‘merak’’ unsurunun benim çalışmalarımda etkin şekilde yer aldığını görebiliyorum. Çözümleyemediğim kaotik durumları çözmeye çalışıyorum. Kendimi anlama yolunda ilerliyorum aslında. Kuşaklararası aktarılan anılar ve travma döngüsüyle ilgileniyorum.
Merakın ettiğim konunun peşinden gitmeyi bilinmeyenlerin izini sürmeyi seviyorum. GSF 2024’ün merak temasını gördüğümde çok heyecanlanmıştım. Anneannemin yaşam öyküsü üzerine çalışmak istediğim bir konuydu. Süreç içerisinde kimliğime ve aileme dair yeni şeyler öğrendim.
Açılış etkinliklerinin sürece katkısı oldu mu? Proje süreci nasıl
gidiyor, beklediğin gibi mi, çalışmanda değişiklikler oldu mu, olduysa
nasıl bir değişim ihtiyacı hissettin? (Etkinlikler perspektifini
etkiledi mi…)
Süreçte projenin ana hattının içinde kaldığıma inanıyorum. Büyük değişikliklere gitmedim. Projeye başvururken düşündüğüm resimin kompozisyonu değiştirdim. Geldiğim noktada parçalanmış anıları tarif eden, parçaların birleşip bir kompozisyon oluşturduğu bir seri resim yapmaya karar verdim. Resimin yanı sıra araştırmamı fiziki bir hale getiren sanatçı kitabı yapmak istiyordum. Bunu konu ile bağlantılı aile albümüne dönüştürdüm. “Aile albümü sanatçı kitabı olabilir mi?” sorusu beni motive etti. Albüm aracılığıyla saha çalışmasında yaptığım röportajlarda topladığım notlar, fotoğraflar ve nesneleri sergiliyorum.
Etkinlikler direkt olarak perspektifimi değiştirmedi ama GSF 2024’ün sanatçıları ile kurduğum iletişim sayesinde projeye farklı açılardan bakabildim.
GSF de genç sanatçılar için ne gibi fırsat ve imkanlar görüyorsun?
Katılımcıları geliştirmeye yönelik atölyeler, katılımcıların birbiriyle etkileşimi, mentor ve Karşı Sanat Çalışmaları’nın desteğinin çok önemli olduğunu düşünüyorum. Saliha Yavuz’un atölyesi genç sanatçılar için gerekli bir atölyeydi. Genç sanatçıların haklarına dair yaptığı atölye bana çok şey öğretti. Atölyenin yanı sıra bizimle Drive üzerinden haklarımızı gözeten dokümanlar paylaştı. Bu dokümanlar hakkında daha önce biraz bilgi sahibiydim. Çoğu yeni mezun genç sanatçının bu tarz eğitimlere ulaşmakta zorluk çektiğini biliyorum.
Mentorluk desteği beni çok besledi. Projenin akışını destekleyecek bir seçim yapmaya çalıştım. T. Melis Golar’dan mentorluk desteği aldım. Melis küratör, yazar ve hem de Karadenizli. Bu proje için bu üç kriter benim için çok önemliydi. Daha önce Melis’in küratörlüğünü yaptığı birkaç sergiyi incelemiştim. Benim gibi disiplinler arası üretimlere açık, naif bir dile sahip, üretim temposu yüksek ve ilham dolu. Projenin akışında yeni fikirleriyle beni oldukça besledi. Fotoğraf Albümü formatında ürettiğim sanatçı kitabını birlikte hazırladık bir nevi editörlük yaptı. Aynı yapıtların sergilemesiyle ilgili bazı fikirler verdi. Serginin kürasyonunu yapan, Karşı Sanat Çalışmalarından Sena Tural ile birlikte, mekân içerisindeki benim kısmımın sergilenmesiyle alakalı güzel bir işbirliği sağladı.
Daha önce kurumlarla çalışma (sergi, yarışma, hibe vb. şekillerde)
deneyimin oldu mu? Sergi, yarışmalara katılmış mıydın? Yanıtın evet
ise; Sence kurumlar genç sanatçıları nasıl destekleyebilir? Ne
yaptıklarında desteklemiş olurlar? Kurumlar gençlerle çalışırken nelere
dikkat etmeli?
2019 yılında Rota Sanat Yarışmasında lisans başarı ödülü aldım. Program kapsamında sanat ve kariyer eğitimi aldım. Portfolyo eğitimi almıştım. Her ne kadar resim bölümü mezun olsam da aslında portfolyo hazırlamayı bilmiyordum. Yarışmaya internetten araştırdığım kadarıyla başvuru dosyası hazırlamıştım.
2021 yılında IKSV’nin Çalışma ve Araştırma Programına başvurmuştum. Program kapsamında disiplinlerarası üretim biçimine sahip sanatçılarla tanıştım. Programın eser üretim zorunluluğu yoktu, projeyi kavramsal geliştirmemiz bekleniyordu. Mentorluk desteği sayesinde başvurduğum projeyi geliştirmiştim. Portfolyonun kişisel ve yaşayan bir belge olduğuna inanıyorum. Sürekli öğrenmeye ve geliştirmeye çalışıyorum.
Kurumlar genç sanatçılarla çalışırken, şerefiye vermesinin gerekliliğine inanıyorum. Onun gündelik yaşamını sürdürebilmesi için bu çok önemli. Onlara bağlantı sağlayabilmeliler. ALİKEV’deki eğitimlerimizde bu fırsat bize sunuldu. Bu benim için oldukça önemliydi. Çoğu kurum genç sanatçılarla, sergi açılışına kadar çalışıp sonrasında tamamen iş yükünü sanatçının üzerine atıyor. Bu kısımda uzlaşmanın önemli bir yerde olduğuna inanıyorum.
Bu proje kapsamında ürettiğin işte ele aldığın temel temalar veya tekrar eden imgeler var mı? Seni bu unsurlara yönlendiren şeyler neler oldu?
Genellikle aile, kimlik, anı ve arşiv üzerine çalışıyorum. Üretimlerim bu kavramların etrafında şekilleniyor diyebilirim. 2018’den itibaren öz aile hikayemi araştırıyorum. Arşivleri inceliyorum ve birbirinden farklı araçlarla süreci deneyimliyorum. Kadın+ hikayeleri sayesinde dünyadaki konumumu bulmaya çalışıyorum.
Bu projede sanatını bir iletişim aracı olarak nasıl kullandın? İçsel
dünyanı veya düşüncelerini bu eser aracılığıyla ifade etmek senin için
nasıl bir deneyim oldu?
Sanatımı genel olarak izleyiciyle iletişime geçmek olarak görüyorum.
Hikayeler sayesinde, birbirinden farklı kişileri etkileşime sokmayı
amaçladım. Bu yüzden projede kuşaklararası hikayeleri inceledim. Geçmişin
bize öğretileri olduğuna inanıyorum. Bu süreçte röportajlar yaptım ve aile
albümlerini inceledim. Köklerime dair yeni bilgiler öğrendim. Bu bilgilerle
birlikte kendi aile albümümü yeniden kurguladım.
Bu projede tercih ettiğin teknikler veya malzemeler özel bir anlam taşıyor mu? Bu materyalleri kullanmanın esere katkısı nedir?
Projeye başlarken büyük bir resim ve sanatçı kitabı oluşturmak istiyordum.
Saha Araştırmama başladıktan sonra bu isteğim yerini parçalı resimlere ve
aile albümüne bıraktı. Parçalı resim birleşince birden fazla anının bir
araya gelmesini temsil ediyor. Resimleri kurgularken Tığ’dan ilham aldım.
Tığ projem, tığ işi ev içi kadın emeği ve hayata karşı olan sabrı temsil
ediyor.
Sanatçı defterini aile albümü olarak kurguladım. İçeriğinde projenin araştırma çıktılarını sergiliyorum.
Son olarak söylemezsem olmaz dediğin bir şey var mıdır? :)
Hayır, yok teşekkür ederim.
Haberler & Güncel Bilgiler